Kiedyś to były czasy, dzisiaj już nie ma czasów
Wpływ gier komputerowych i konsolowych na zdrowie graczy jest tematem starym jak same komputery i konsole. Dzisiaj powraca on ze zdwojoną siłą. Coraz większą popularność w mediach społecznościowych zyskują grupy i strony, na których opiewa się złote czasy sprzed ery smartfonów i komputerów, gdy dzieci bawiły się na dworze, a o Among Us lub nowym Assasin’s Creed nikt jeszcze nie marzył. Na graczy często patrzy się tam z wyższością, np. wyśmiewając trzydziestolatków wyczekujących na kuriera z nowym PS5 lub złoszcząc się, że mistrzowie w e-sporcie powinni „zabrać się do prawdziwej roboty”. Jeśli jakieś narzekanie ucichło, to pomstowanie na młodzież, która wprawdzie wychodzi na zewnątrz, ale nie spędza tam czasu, jak dawniej bywało (gra w Pokemon Go, zamiast wisieć na trzepaku).
Zagrożenia związane z grami istnieją, ale nie wylewajmy dziecka z kąpielą.
Lista obaw związanych z grami jest olbrzymia. Nastawione na sensację media straszą nas, że najmłodsze pokolenie jest zupełnie uzależnione od elektroniki, skazane na choroby wzroku i kręgosłupa i zupełny brak empatii. Wiele artykułów i programów informacyjnych potwierdza obawy rodziców i partnerów. Oczywiście, nie możemy zaklinać rzeczywistości i twierdzić, że uzależnienie od gier i związane z nim przypadłości fizyczne nie istnieją. Absolutną koniecznością jest pomoc osobom, które mają z tym problem. Konieczne jest także uporządkowanie kwestii mikropłatności w grach, które oferują tzw. lootboxy (wiele wskazuje, że uzależniają jak hazard). Rodzice powinni jak najbardziej interesować się tym, w co grają ich dzieci, a osoby przesiadujące długie godziny przed ekranem (nie tylko gracze) muszą podwójnie zadbać o swój wzrok i kręgosłup. Nie wylewajmy jednak dziecka z kąpielą. Wiele niezależnych od siebie badań wskazuje, że granie może:
- poprawiać samopoczucie,
- pozytywnie wpływać na koordynację oko-ręka
- pomagać w opóźnieniu objawów demencji i Alzheimera
- uśmierzać ból
- zwiększać kreatywność
- poprawiać orientację przestrzenną
- uczyć empatii
- motywować do czytania i tworzenia własnych treści.
Polecane oferty

Hama
Hama Essential HS 300
Aktywna redukcja szumów mikrofonu:nie;Dla gracza (…

ASUS
ASUS ROG Zephyrus S GX701GXR-HG121T 17,3" 300Hz Intel Core ...
Bluetooth:tak;Częstotliwość odświeżania obrazu:300…

Lenovo
Lenovo Legion 7 15IMH05H 15,6" 144Hz Intel Core i7-10750H - 16GB ...
Bluetooth:tak;Częstotliwość odświeżania obrazu:144…

SPC GEAR
Podkładka pod mysz SPC GEAR Endorphy Cordura Speed L SPG023
Endorphy Cordura Speedto wyjątkowa seria podkładek…

HAMA
HAMA uRAGE REAPER evo
Okres gwarancji: 24 miesiąceKolor: CzarnyZawartość…

Razer
Razer Kraken (zielony)
Aktywna redukcja szumów mikrofonu:nie;Dla gracza (…

GENESIS
Produkt z outletu: Plecak na notebooka NATEC-GENESIS Pallad 500
Plecak Pallad 500 to idealny produkt dla osób, któ…

MDR Dystrybucja
MDR, gra towarzyska Kariera polityczna
Kariera polityczna – gra z ilustracjami Andrzeja M…

Foxgames
Porwanie
Komiks, w którym bohaterem jesteś Ty!nnTajemnicze …

Team Ninja
Nioh 2
Bonusy za zamówienie przedpremierowe (cyfrowe i BD…

Roccat
Mysz ROCCAT Kiro ROC-11-320, 4000 DPI
Roccat® Kiro - Modułowa oburęczna mysz dla…

Chicco
Chicco, gra edukacyjna Pod Wodą
Jest to gra, która pomaga dziecku rozwijać swoje u…

Chicco
Chicco, gra edukacyjna Pokój Zabaw
Jest to gra, która pomaga dziecku rozwijać swoje u…

Chicco
Chicco, gra edukacyjna Pszczółki
Jest to gra, która pomaga dziecku rozwijać swoje u…

TT Games
LEGO Batman 3: Poza Gotham
LEGO Batman 3: Poza Gotham to następca przebojów L…

Traveller's Tales
LEGO Harry Potter: Lata 5-7
Najsłynniejszy czarodziej na świecie - Harry Potte…

Egmont
Egmont, gra strategiczna El Gaucho
Gracze są południowoamerykańskimi hodowcami bydła.…

Rebel
Rebel, gra kooperacyjna Ostatnie chwile Burzliwe życie Billy'ego Kerra
Poznaj jego historię...nnOstatnie chwile. Burzliwe…

Egmont
Egmont, gra przygodowa Hollywood
Światło, kamera, akcja!nJesteś producentem filmowy…

Codemasters
GRID - D1 Edition
Zacięte i zapierające dech w piersi wyścigi powrac…
Pewnie jeszcze wielu z was odpowie, że liczne tytułu mają także wartość edukacyjną - to jest jednak temat na osobny artykuł. Aby przeczytać więcej na temat korzyści z grania, kliknij na poniższy przycisk:
Kontrola UOKiK w CD Projekt